Lite makt och normer

 
Först och främst vill jag göra en kort påminnelse om hur mycket jag uppskattar min kurs och mina kurskamrater. Tror inte att ni förstår hur mycket jag känner mig hemma av att umgås med ledare från andra organisationer dagarna i ända och byta erfarenheter, diskutera problematik, komma fram till lösningar och ständigt utvecklas.
 
Nästan varje dag har vi en eller två föreläsare som kommer och kör aningen ett informativt pass inom utbildningsblocket i bockar av, eller helt enkelt pratar om sitt ledarskap. Förra veckan avslutade vi mitt favoritutbildningsblock hittills; makt och normer.
 
 
Under Makt & Normer har vi haft många fantastiska föreläsare och först ut var Sara Haraldsson från Maktsalongen. Maktsalongen började som mentorskapsprogram för kvinnor i det unga civilsamhället och har nu även ett program för organisationer att fördjupa sig i och kartlägga sin egen organisation utifrån jämställdhetsperspektiv. Ja ni förstår ju att ni direkt behöver kika in Maktsalongen. Kortleken ovan känns kanske bekant för er som hängt med lite i mitt liv och är kortfattat en grym kortlek för att underlätta organisationskartläggandet. 51 kort med termer, system, praxis och normer som är värda att belysa för att kunna jobba för en mer jämställd organisation.
 
Andra grymma föreläsare vi hade under utbildningsblocket var Eva Fuchs som pratade om maktstrukturer, Emelie Mire Åsell (tidigare ordförande för RFSL Ungdom) som föreläste om normkritik som metod och två veteraner från organisationen Vi Unga som diskuterade utifrån deras jämställdhetsframgångskoncept ageraguiden.

Kommentera här: